Mäns förnekelse

Jag börjar bli riktigt trött på mäns ovilja att förstå. Att förstå det maskulina, att förstå patriarkatet. För inte så längesedan bevittnade jag en diskussion mellan en kvinna och en man angående våldtäkt. Mannen ville mer än gärna få till att det är ”enstaka individer” som våldtar och att minsann kvinnor våldtar män med.

Hur länge till ska vi män tillåtas komma undan ansvar ?

Så ja det händer att kvinnor våldtar … men… men…?! Jag såg nyss en video där en tjur skadade en matador men det betyder inte att ”tjurfäktning” inte innebär mestadels mänsklig sadism gentemot tjurar. Och jag såg nyss en artikel om en haj som hade ätit på en kajak, men det betyder inte att ratiot mellan mänskliga attacker på hajar och haj attacker mot människor inte är 20 miljoner till ett. En kvinna avrättades häromdagen i Texas för mord. Det betyder inte att kvinnor står för majoriteten av alla mord, eller att kvinnor avrättas i några större mängder. Vi kan peka på artiklar som handlar om urinvånare som dödar civiliserade, men det betyder inte att folkmord går åt andra hållet. Och jag kan säkerligen finna böcker om Judar som dödar Tyskar under Andra Världskriget. Om jag började leta är jag övertygad om att jag kan hitta exempel på Judar som begick mord mot oskyldiga tyskar, och jag slår vad om jag kan finna Judar som våldtog Tyskar under andra världskriget. Men det har inget att göra med skalan av vidrigheter som begås från förtryckare gentemot de förtryckta.

Min poäng är att vi som män kan peka på artiklar och data hur mycket vi vill för att komma undan ansvar. Att förneka den maktstruktur som råder ibland oss gör den inte mindre verklig för de som är på mottagarsidan.

Jag skriver detta klart och tydligt: Män våldtar kvinnor en uns mer än kvinnor våldtar män.

Det här inlägget postades i Main Category och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

